Écht WHY: losse onderdelen vormen een geheel

Geplaatst in: WHY Basics, WHY-magazine | 0

Jaren geleden tekende een docent één grote en twee kleine cirkels op het bord. Daarnaast kwamen nog twee streepjes. ‘Wat is dit?’ vroeg hij. Mijn klasgenoten en ik hadden geen idee. Toen tekende hij nogmaals een grote cirkel. Daarin tekende hij twee kleinere cirkels naast elkaar, daaronder een verticale streep, daaronder een horizontale: een gezicht!

 

Dát is het geheel

‘Het geheel is meer dan de afzonderlijke delen bij elkaar,’ zei mijn docent. Je hoorde toen waarschijnlijk het kwartje bij mij vallen. Natuurlijk kende ik die uitspraak al langer, maar toen drong de betekenis pas écht tot me door. Losse onderdelen die in een geheel worden geplaatst, krijgen betekenis. Ineens begreep ik het diep vanbinnen!

 

WHY Basics voor de onderbouw

WHY is een mix van elementen

Als ik aan WHY werk, denk ik vaak terug aan mijn leermoment van lang geleden. Want volgens mij is dat de kracht van WHY. In deze geïntegreerde methode mixen we elementen uit burgerschap, maatschappijleer, levensbeschouwing, filosofie en persoonlijke ontwikkeling. Het geheel dat hierdoor ontstaat, is meer dan de afzonderlijke delen bij elkaar. Het thema gaat leven, wordt relevant en actueel.

 

Ik en jij

In het WHY Basics thema ‘Ik en jij’, bijvoorbeeld, gaat het over autonomie en invloed. De basis ervan valt terug op een model over ‘de ecologische systeemtheorie’ van de psycholoog Urie Bronfenbrenner. Wij hebben dat vereenvoudigd en aangepast naar ‘drie kringen van invloed.’ Daar komen begrippen bij als ‘aangeboren of aangeleerd’ en ‘autoritair en democratisch’ die leerlingen voor maatschappijleer moeten kennen. Filosofische vragen over in hoeverre mensen vrij zijn, wat vrij zijn eigenlijk betekent en wat invloed nu eigenlijk is, geven een extra verdieping aan dit subthema.

 

WHY Basics voor havo/vwo

Voor havo/vwo-leerlingen komt daar nog de theorie over ‘frontstage en backstage’ bij, van Erving Goffman. Deze theorie laat leerlingen nadenken over hun eigen handelen: wanneer pas je je aan aan de verwachtingen van anderen en wanneer kun je écht jezelf zijn? Door al deze verschillende lagen en invalshoeken samen te brengen, gaat een abstract begrip als ‘autonomie’ ineens veel meer leven voor leerlingen. Ze worden op verschillende niveaus uitgedaagd om zich de stof echt eigen te maken.

 

Materiaal voor alle niveaus

Inmiddels hebben we zes thema’s gemaakt voor de onderbouw van het vmbo (bruikbaar op alle niveaus). En nu is ook het eerste thema voor havo/vwo klaar. Allemaal écht WHY! Meer weten? Vraag dan hier een proefpakketje aan, of kijk op https://www.whyopschool.nl/ voor al ons WHY-materiaal.

Over Hilde van Halm

Hilde is auteur/redacteur bij Creathlon en gericht op het voortgezet onderwijs. Ze is gespecialiseerd in levensbeschouwing en religie, maatschappijleer en burgerschapsvorming.

Laat een Reactie Achter