Lezen en burgerschap: Waarom lezen op de basisschool zo belangrijk is

Geplaatst in: Krachtbronnen | 0

De kinderboekenweek 2018 is in volle gang. De aandacht voor lezen is weer in beeld en hopelijk worden kinderen gestimuleerd om lekker in een boek weg te kruipen. Maar is dat genoeg? Uit het internationale PIRLS-onderzoek 2017 blijkt dat een … Lees Meer

Burgerschap in de praktijk: waar lopen scholen tegenaan?

Volgens minister Slob is het slecht gesteld met het burgerschapsonderwijs op scholen. Er wordt weliswaar van alles gedaan, maar er mist samenhang tussen alle lessen en activiteiten. Slob wil daarom de burgerschapswet aanscherpen. Maar wat vinden scholen zelf? Waar lopen … Lees Meer

Iedere ochtend in gesprek met de klas

Benieuwd hoe een les Goedemorgen! er aan toegaat? Lees hieronder het artikel ‘Elke dag een goed gesprek met de klas’ uit Naar school! (februari 2018) van VOS/ABB. ‘Voelen jullie je altijd thuis in deze klas?’ Docent Jessy van Rijn is aan het … Lees Meer

Vakoverstijgend werken. Wat komt daarbij kijken?

Geplaatst in: Creathlon, WHY-magazine | 0

Op het Roelof van Echten College in Hoogeveen staat het vak ‘GMF’ op het rooster. De leraren zijn geen docent godsdienst, maatschappijleer of filosofie meer, maar geven als docent ‘GMF’ les in deze drie gebieden tegelijk. Wat vraagt dat van … Lees Meer

Principes en ethische dilemma’s in de klas

Geplaatst in: WHY-magazine | 0

Principes hebben te maken met rechten en plichten, met vrijheid, met waarden en normen, met ethiek – er valt veel over te zeggen en in te onderzoeken. Welke principes hanteer je zelf? En hoe vasthoudend ben je daarin? Zodra je … Lees Meer

Burgerschap moet beter! Maar hoe?

Vorige week woonden we de conferentie ‘Burgerschap in het onderwijs’ bij. Hier werden de resultaten gepresenteerd van de International Civic and Citizenship Education Study 2016 (ICCS 2016), een internationale studie waarbij de ontwikkeling van burgerschapscompetenties van leerlingen in het middelbaar … Lees Meer

1 2 3