Wat heeft het vak levensbeschouwing leerlingen te bieden?

Geplaatst in: Perspectief | 1

Veel leerlingen zien niet direct de zin van een vak als levensbeschouwing. Waarom zou je je verdiepen in de overtuiging en de religie van anderen? Bij Creathlon zijn we van mening dat het vak juist heel wat te bieden heeft om goed te functioneren in de maatschappij van morgen.

Vooruitgrijpen

De wereld verandert. Dat betekent dat de leerlingen van nu hun volwassen leven in een andere wereld zullen doorbrengen dan die waarin de docenten van nu leven. Een docent geeft dus niet meer zomaar de kennis van nu door aan een komende generatie. Het onderwijs moet vooruitgrijpen op de wereld van straks. Ook voor ons als materiaalmakers is dit een factor van betekenis.

Perspectief

Wij maken voor het domein levensbeschouwing o.a. de methode Perspectief, die wordt uitgegeven door ThiemeMeulenhoff. Het laatste (10e!) boek is vorig schooljaar verschenen, het deel voor de bovenbouw vwo. Een lijvig boek met een rijke inhoud, vol eigentijdse bronnen, gevarieerd beeldmateriaal en opdrachten om als leerling individueel of groepsgewijs mee aan de slag te gaan. Natuurlijk representeert zo’n boek de wereld van nu en is het een instrument voor de docenten van nu om daarmee hun lessen vorm en inhoud te geven.

Contact met gebruikers

Het nadenken over de volgende editie van Perspectief doen we graag in contact met gebruikers. Daarom organiseren we op 11 april een Perspectief Dag* waarop we samen kunnen nadenken over wat leerlingen nodig hebben om te functioneren in de maatschappij en wat docenten levensbeschouwing ze daarvoor kunnen meegeven. Spreker in het ochtendprogramma is Enis Odaci van de stichting Humanislam. Zijn stelling zal zijn dat kennis niet voldoende is. Kennis is een basis, een onontbeerlijke basis die ruimschoots aan bod komt in onze methode voor levensbeschouwing. Maar kennis leidt niet per se tot meer begrip. Kennis moet gecombineerd worden met een zoektocht naar antwoorden op levensvragen die je persoonlijk aanspreken. In de bovenbouwdelen van Perspectief gebruiken we daarvoor het levensvisieboek waarin leerlingen hun (voorlopige) antwoorden beschrijven.

Dialoog

Kennis en persoonlijke betrokkenheid moeten uiteindelijk leiden tot een dialoog. Geen debat met winnaars en verliezers. Geen vrijblijvend gesprek ook, waarin iedereen mag vinden of geloven wat ie zelf wil. Nee, een dialoog waarin mensen nader tot elkaar komen en bruggen kunnen worden geslagen tussen verschillende overtuigingen en religies.

Oefenen

Zo’n dialoog is helemaal niet makkelijk. Veel docenten – ook docenten levensbeschouwing – vinden het lastig om gevoelige onderwerpen in de klas aan te snijden, zeker als leerlingen ongezouten meningen verkondigen. Daarom gaan we op 11 april in het middagprogramma die dialoog oefenen. Concreet en praktisch. Volgens de aanpak van effectief nuanceren, onder leiding van medewerkers van NieuwWij, dat ook de verschillen wil verbinden. Want de dialoog is een belangrijke vaardigheid om te functioneren in de maatschappij van morgen!


* De Perspectief Dag op 11 april wordt gehouden ten kantore van uitgeverij ThiemeMeulenhoff in Amersfoort. Gebruikers van Perspectief kunnen gratis deelnemen; geïnteresseerden betalen €75,- voor deelname. Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar info@creathlon.nl. Vermeld je volledige naam en je werkkring/school en of je als docent Perspectief gebruikt of niet!

Over Désiré Brokerhof

Directeur onderwijs en uitgeverij bij Creathlon

Een Reactie

  1. Jan.
    | Beantwoorden

    Beste meneer / mevrouw.

    Ik heb een vraag: Is de perspectief dag ook geschikt voor mensen in het basisonderwijs? Als docent GVO geef ik les op openbare scholen en wel godsdienstige vorming.

    Vriendelijke groet,
    Jan Oosterink.

Laat een Reactie Achter