WHY-magazine: nu ook voor het vmbo!

Geplaatst in: WHY-magazine | 0

Waar moet een magazine voor vmbo-t-leerlingen aan voldoen? Hoe maken we abstracte vakken als maatschappijleer, godsdienst en filosofie concreet en toegankelijk? Hoe zorgen we dat deze onderwerpen aansluiten bij de leefwereld van deze jongeren? En hoe steken we dit alles in een aantrekkelijk jasje, met veel beeld en actuele informatie? Dat waren de vragen waarover we ons voor de zomer bogen met docenten van het Roelof van Echten College. De antwoorden zie je terug in de eerste editie van WHY-magazine voor het vmbo-t: Je Lijf, Je Leven.

Na twee jaargangen WHY-magazine voor de havo en het vwo, stonden we voor de uitdaging om maatschappijleer, godsdienst en filosofie nu aantrekkelijk te brengen voor een nieuwe doelgroep: de vmbo-t-leerling. Een leerling die gericht een tekst leest om de vragen te kunnen beantwoorden, vertelden de docenten. Dus geen verwijzingen naar extra artikelen of linkjes op de site, wél opdrachten en vragen waarvoor de tekst aandachtig gelezen moet worden. En duidelijke leerdoelen, opvallend gemarkeerde begrippen en controlevragen bij ieder artikel.

Je lijf, je leven

Omdat dit magazine over alles gaat wat met het lichaam te maken heeft, opent het artikel met een interview met leeftijdgenoten. Hoeveel tijd besteden zij aan sport? En aan hun uiterlijk? Ook staan er ook drie beroepen in de schijnwerpers die met het lichaam te maken hebben. Aan de hand van een interview met een kapster, een personal trainer en een eigenaar van een barbershop kunnen de leerlingen zich oriënteren op hun eigen loopbaan.

Kechs en onderbroekmodellen

Daarnaast start ieder onderwerp met een actuele casus. Zo is het verhaal van rapper Boef, die twee jonge meisjes uitschold voor ‘kechs’, de inleiding voor een artikel over emancipatie en seksisme. En is de YouTube-documentaire over Petrus, die in drie maanden onderbroekmodel wil worden, aanleiding voor een filosofisch gesprek over mooi zijn en geluk. Een bestudering van het schilderij De schepping van Adam is het startpunt voor een gesprek over de ziel, en wat ons mensen meer maakt dan een lichaam van vlees en bloed.

Glossy

Op de website vinden de leerlingen filmpjes en artikelen, die de onderwerpen levendig en actueel maken. Ook in het magazine is er veel beeldgebruik, verwijzingen naar kunst en social media. Al met al is het een kleurrijke, informatieve glossy geworden. Een herkenbaar WHY-magazine, maar wel een in een eigen vmbo-t jasje!

Het eerste nummer van de vmbo-t editie van WHY-magazine is te bestellen in onze webshop. Ook kunt u een abonnement afsluiten op de hele jaargang. Dit jaar zullen er nog vier nummers verschijnen. Het volgende nummer gaat over Relaties.

Over Maxine Herinx

Maxine is projectleider VO en materiaalmaker bij Creathlon.

Laat een Reactie Achter