WHY methode
Burgerschapsonderwijs in één compleet pakket
Met WHY werk je aan burgerschap, levensbeschouwing, maatschappijleer, persoonlijke ontwikkeling en filosofie, geïntegreerd in één methode. Grote onderwerpen worden klein en herkenbaar gemaakt met casussen en onderwerpen uit de belevingswereld van jongeren. Het materiaal is toegankelijk en te gebruiken op alle niveaus binnen het voortgezet onderwijs.
34.000+ leerlingen werken met materiaal van Creathlon
WHY in het kort
Met WHY werk je vanaf de brugklas aan een doorlopende, vakoverstijgende leerlijn. Je kunt de methode inzetten bij meerdere vakken. Zo geef je burgerschap een structurele plek in het curriculum.
WHY maakt gebruik van blended learning: het is een mix van papier en digitaal. Voor docenten is er een praktische handleiding, waardoor de lessen weinig voorbereidingstijd vragen.
Gratis lesbrieven burgerschap
Over onderwerpen die leven in de maatschappij maken wij regelmatig gratis lesbrieven. Denk aan verkiezingen of 4 en 5 mei. Deze lesbrieven zijn voor de onder- en bovenbouw, voor vmbo-t/mavo en havo/vwo.
Bij ieder artikel staan instructies over hoe leerlingen de opdrachten zelfstandig kunnen maken.
WHY Basics
In de onderbouw gaan leerlingen met WHY Basics aan de slag met vakoverstijgende thema's.
- Veel beeld en rijkelijk geïllustreerd
- Afwisseling in werkvormen en opdrachten
- Niveau en belevingswereld zijn aangepast aan de leerling
- Begrippen in de tekst zijn gemarkeerd en terug te vinden in de begrippenlijst
- Huiswerk maken leerlingen online in hun persoonlijke MyWhy-omgeving
WHY Magazine
Voor de bovenbouw is er het WHY Magazine.
- Leerlingen maken kennis met het thema in een interview met leeftijdgenoten
- De artikelen starten altijd met een actuele casus
- Leerlingen werken in hun eigen magazine, online staan filmpjes en artikelen
- Leerlingen voeren opdrachten zelfstandig of in groepjes uit
- Aan de hand van leerdoelen controleren leerlingen hun eigen leerproces
- In de magazines is er aandacht voor het beroepenveld en loopbaanoriëntatie
Meer weten over de WHY methode?
Benieuwd naar hoe het materiaal eruitziet? Vraag dan een zichtzending aan.
Wil je meer weten over Creathlon of heb je andere vragen? Neem dan vrijblijven contact met ons op
FAQs
Heb je een vraag?
We hebben de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.
Burgerschap is de verbindende schakel tussen de projecten van Creathlon. Maar wat is burgerschap nou precies? Wij delen burgerschap op in drie concrete onderdelen:
1. Persoonlijke ontwikkeling
Het begint bij jezelf. Wie ben je? Wat is jouw kern? Het begint met het stellen van vragen. De antwoorden zal je in de loop van je leven blijven aanscherpen én nuanceren.
2. Sociale ontwikkeling
Je zweeft niet als een los atoom door de ruimte. Botsingen met anderen zorgen soms vooronrust, maar ook voor groei. Met anderen deel je vriendschap en liefde. Inzicht in anderen geeft ook meer inzicht in jezelf.
3. Maatschappelijke ontwikkeling
Alleen en in verbinding met anderen ben je onderdeel van een groter geheel, met een eigen plek en daarbij horende verantwoordelijkheden. Het geheel is meer dan de delen, net zoals elk deeltje alleen kan bestaan bij de gratie van het geheel.
Burgerschap beslaat een breed veld dat verbonden is met bestaande vakken en erkende onderwijsactiviteiten, zoals:
- maatschappijleer
- sociaal-emotionele ontwikkeling
- religie/levensbeschouwing
- filosofie
- mentoraat
- maatschappelijke stage
Door samenhang aan te brengen tussen deze verschillende vakken en activiteiten, is het leerproces effectiever.
Doelen die we voor burgerschap stellen zijn een stip op de horizon, een ideaal om een leven lang aan te werken. Wel is het belangrijk dat jongeren op school de eerste stappen zetten op weg naar deze doelen voor het leven. In ons materiaal houden we rekening met de leerlijnen, kerndoelen en richtlijnen burgerschap. Daarnaast hebben we de doelen voor burgerschap als volgt samengevat:
De leerling
- heeft een eigen kijk op het leven ontwikkeld en kan reflecteren op wie hij is, op wat hij belangrijk vindt en op hoe hij zich gedraagt.
- kan zelfstandig een mening vormen en die duidelijk maken zonder anderen opzettelijk te kwetsen.
- accepteert meningsverschillen en ziet deze als leerzaam.
- heeft een open houding tegenover anderen en kan op een positief kritische en respectvolle manier omgaan met culturele en religieuze verschillen.
- accepteert diversiteit als vanzelfsprekend en positief.
- voelt zich betrokken bij de democratische samenleving en is bereid verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen.
- neemt actief verantwoordelijkheid voor de leefomgeving.
Je kunt het materiaal bestellen via telefoon, e-mail en hetcontactformulier op de site. Alle bestellingen worden geleverd op factuur meteen betalingstermijn van 30 dagen.
Bij Krachtbronnen is het belangrijk dat je bestelt via de Krachtbronnen-website, omdat daar de toegang tot het lesmateriaal aan is gekoppeld.
Allebei. We geloven in blended learning, want dan gebruik je de voordelen van beide werelden. Digitaal materiaal geeft je toegang tot foto’s, video en actualiteit. Papier is nodig voor het vastleggen en vasthouden van het leerproces.
Je kunt van al het materiaal een zichtzending bestellen. Een zichtzending is geheel vrijblijvend. Natuurlijk nemen we wel graag even contact op om te horen wat je ervan vindt.
Als eerste op de hoogte zijn?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws en updates over Creathlon.