Burgerschapsonderwijs. Wat is dat eigenlijk precies?

Annemiek During

Het vak burgerschap bestaat al 15 jaar. Sinds 2021 is de wet op burgerschap zelfs aangescherpt: elke school is verplicht om burgerschapsonderwijs te geven. Maar echte voorschriften voor wat scholen moeten onderwijzen zijn er niet. Hoewel het met deze wet ietwat concreter is geworden wat burgerschapsonderwijs inhoudt, is er nog steeds veel ruimte voor interpretatie en uitwerking. Wijdelen graag wat het volgens ons betekent.

 

Steentje bijdragen aan de maatschappij

In de huidige tijd voeren termen als individualisering, polarisering en radicalisering de boventoon. Het gevoel van saamhorigheid lijkt soms wel heel ver weg. Toch leren, werken én leven we samen. Dan moet je rekening houden me telkaar, ondanks verschillen en botsende opvattingen. Burgerschap houdt in dat iedereen zich ervan bewust is én voelt dat we allemaal deelnemen aan de maatschappij. Iedereen draagt zijn steentje bij.

 

De school als oefenplaats voor het echte leven

De school is een oefenplaats waar leerlingen werken aan vaardigheden die ze later in de maatschappij nodig hebben. Jezelf kennen, kunnen reflecteren, samenwerken met anderen, luisteren zonder te oordelen en elkaar begrijpen, zijn daar enkele voorbeelden van. Met burgerschapsonderwijs onderzoeken en ontwikkelen leerlingen hun eigen opvattingen en leggen ze verbanden tussen hun leefwerelden grote maatschappelijke vraagstukken.

 

Onze visie op burgerschap hebben wij als volgt omschreven:

We leven in een snel veranderende samenleving. Globalisering, secularisering en digitalisering vragen om nieuwe vaardigheden. Individuele verantwoordelijkheid, technologisering en zelfsturing op de arbeidsmarkt vragen om kritische en sociaal vaardige personen met een open houding. Het onderwijs speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van die vaardigheden en competenties.Burgerschap is de overkoepelende term om hier actief aan te werken.

 

Wij delen burgerschap op in drie concrete onderdelen:

1.   Persoonlijke ontwikkeling

Goed burgerschap begint bij kinderen en jongeren zelf.Wie ben je? Wat is jouw kern? Het begint met het stellen van de vragen. De antwoordenzal je in de loop van je leven blijven aanscherpen én nuanceren.

2.   Sociale ontwikkeling

Door jezelf (beter) te leren kennen, leer je anderen begrijpen. Botsingen met anderen zorgen soms voor onrust, maar ook voor groei.Met anderen deel je vriendschap en liefde. Inzicht in anderen geeft ook meerinzicht in jezelf.

3.   Maatschappelijke ontwikkeling

Alleen en in verbinding met anderen ben je onderdeel vaneen groter geheel, met een eigen plek en daarbij horende verantwoordelijkheden.We zijn er met elkaar, ongeacht onze verschillen.

 

Onderwijsmethodes van Creathlon

Onze visie en de drie aspecten zijn uitgewerkt in onze lesmethoden. Het team van Creathlon zet zich elke dag in om lesmateriaal te maken waarmee leerlingen belangrijke samenleefvaardigheden ontwikkelen. Wil je meer weten over de inhoud van de lesmethoden of graag een keer verder praten over dit onderwerp of onze aanpak? Stuur dan een mail naar welkom@creathlon.nl of kom eens langs op ons kantoor in Amersfoort.  

Geplaatst op
10/10/2023

Als eerste op de hoogte zijn?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws en updates over Creathlon.

Meld je aan

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Bedankt! Je aanmelding is binnen.
Oeps, daar ging iets mis!